W naszym kraju rośnie liczba zwolenników szeroko pojętej aktywności fizycznej. Przeważają wśród nich amatorzy biegania oraz rowerów. Można zaobserwować także rosnącą liczbę osób uzależnionych od treningu. Po śmierci 42-letniego biegacza amatora podczas tegorocznego maratonu w Londynie, rozgorzała dyskusja na temat wpływu treningu na zdrowie. Oczywiście nikt nie twierdzi, że ćwiczenia są szkodliwe. Ważne jest wyznaczenie granicy rozsądku. Będąc przez wiele lat trenerem zawodowych sportowców muszę przyznać, że przekroczyłem ją wiele razy. Robiłem to świadomie wiedząc, że tylko tak można walczyć z najlepszymi na świecie. Jakie są tego konsekwencję? Oczywiście kontuzje, praktycznie wszystkich mięśni, stawów i kości. Wiele z nich można wyleczyć całkowicie, niestety niektóre pozostają na całe życie. Niektórym można zapobiec poprzez specjalne ćwiczenia. Do najpoważniejszych konsekwencji uprawiania sportów wytrzymałościowych należy przerost mięśnia sercowego, będący dużym problemem w starszym wieku.

A jak się ma sprawa z osobami ćwiczącymi amatorsko, ale regularnie i z rozsądkiem? Możne z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że osoba zdrowa, bez chorób ukrytych, regularnie ćwicząca będzie czerpała same korzyści z aktywności fizycznej.Większość ćwiczących popełnia niestety większe bądź mniejsze błędy, na które warto zwrócić uwagę.

1.Nieregularne treningi.

To najczęściej popełniany błąd. Po długiej przerwie „ruszam do boju” i często spotyka mnie szybka i bolesna kara. Tzw. „zakwasy” to drobiazg. Zwykle jest to przeciążenie mięśni lub stawów. W konsekwencji jesteśmy zmuszeni przerwać trening i wszystko zaczyna się od nowa. Równia pochyła!

2.Brak planu treningowego.

Wiele osób próbuje samemu ustalać sobie treningi. Niestety w większości jest to droga do nikąd i często przynosi odwrotne efekty. Pisanie planów treningowych wymaga ogromnej wiedzy i doświadczenia. Źle napisany program może spowodować poważne kontuzje lub zaburzenia rozwoju. Najprostszym przykładem jest rozwijanie mięśnia dwugłowych uda zapominając o mięśniu czworogłowym uda. Może się to skończyć jego zerwaniem. Są to mięśnie antagoniści i muszą być rozwijane równolegle. Takich mięśni jest w organizmie bardzo dużo. Tylko fachowa wiedza pozwoli uniknąć takich błędów.

3.Nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia.

W większości zdajemy sobie z tego sprawę, ale samemu nie jesteśmy w stanie skorygować błędów. Jest to ogromny problem, z którym spotykam się codziennie. Kiedy trafia do mnie taka osoba jestem zmuszony poświęcić wiele zajęć na „naprawianie” zawodnika zamiast zająć się „udoskonalaniem”. Co gorsza, błędy techniczne prawie zawsze prowadzą po pewnym czasie do przewlekłych kontuzji.

4.Nieprawidłowo dobrany sprzęt.

Rzadko zdajemy sobie sprawę jak jest to ważne. Każdy sportowiec ma swoje ulubione, „najlepsze”, obuwie. Znam profesjonalnych zawodników, którzy całą karierę trenują i startują w tych samych modelach butów. Dlaczego? Bo każdy z nas jest inny i tylko odpowiednio dobrane obuwie zapewni nam właściwą pracę całego ciała! Tak. Ciała. Praca stopy wpływa bezpośrednio na ustawienie kręgosłupa i stawów.Najczęstszą kontuzją wynikającą ze źle dobranych butów jest ból kolana oraz zapalenie ścięgna Achillesa. Bóle pleców nie są rzadkością.

To tylko najczęstsze błędy. Jak ich uniknąć? Nie obejdzie się bez pomocy trenera. Tylko fachowe oko gwarantuje sukces. Znajdzie osobę z odpowiednią wiedzą, która nauczy Was poprawnego wykonywania ćwiczeń, ułoży plan treningowy. Jeżeli chodzi o buty to w każdym z naszych sklepów, przeszkolony personel pomożemy Wam dobrać odpowiednie obuwie.

W następnym artykule opiszę temat rozgrzewki i jej wpływu na trening.

Autor: Paweł Jesień

Trener sprintu i płotków mężczyzn oraz kobiet. W 2006 r. uzyskał tytuł trenera sportu wydany przez Ministerstwo Sportu.Przez lata związany jako trener z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki. Członek zespołu szkoleniowego na Mistrzostwach Świata w Lekkiej Atletyce – Helsinki 2005, Osaka 2007, Berlin 2009. Członek zespołu szkoleniowego na Igrzyskach Olimpijskich – Pekin 2008, Londyn 2012.Medalista Mistrzostw Polski na dystansach 200 m, 400 m, 400 m przez płotki oraz w sztafetach 4×100 m i 4×400 m. Zdobywca ponad 20 medali Mistrzostw Polski. Rekordy życiowe: 100 m – 10.81 sek., 200 m – 21.96 sek., 400 m – 48.11 sekund, 400 przez płotki – 51.08 sek.