Jak w jaki biegać żeby nie zrobić sobie krzywdy to pierwsze pytanie początkującego biegacza. Nauka techniki powinna być podstawą do rozpoczęcia treningu biegowego. Najprostszym potwierdzeniem tej tezy jest to, że wyuczone na początku odruchy i nawyki będą Ci towarzyszyć przez całe życie, a nie chcesz żeby to były te złe. Wszystko co robisz rób świadomie kontroluj ruch swojego ciała, bo w końcu to Ty jesteś jego Panem! Jakie inne zalety kryje poprawna technika biegu? Odpowiednia pozycja ciała i jego ruch znacznie wpłynie na ergonomię, najprościej rzecz ujmując wykonujesz większą pracę zmniejszając nakład spożywanych sił, a to na pewno przełoży się na zminimalizowanie ryzyka odniesienia kontuzji.

Źle wyuczone schematy ruchów podczas biegu spowodują kontuzje i ich nawroty co może Cię zniechęcić do dalszych treningów. Pierwsza Twoja myśl czytając ten artykuł to zapewne „Przecież ja umiem biegać, każdy to umie!”, jednak jak każdy z nas ma inny charakter czy wygląd to i inaczej się porusza. Pamiętaj również, że na poprawną technikę biegu znacząco wpłynie Twoja dotychczasowa ogólna sprawność i elastyczność mięśni, których większość z nas nie rozciąga i ma „pozbijane”(w tym wypadku warto zapoznać się z rollowaniem).

Zacznijmy od góry, głowa. Trzymaj ją prosto, patrz przed siebie, nie wychylaj jej na boki, nie opuszczaj jej bezwładnie w dół. Każdy nie pożądany ruch to strata energii i ryzyko przybrania złej postawy ciała.

Troszkę niżej są barki i ramiona, tu z kolei pamiętaj o odpowiedniej pozycji barków, ściągnij delikatnie łopatki i ściągnij je w dół w rezultacie tego Twoje barki ustawią się w naturalnej pozycji jednocześnie „otwierając” klatkę piersiową. Ramiona trzymaj luźno jednak pamiętaj żeby nie opadały poniżej biodra. Ogólnie rzecz ujmując w górnej części ciała masz czuć luz.

Postawa tułowia powinna być wyprostowana, broń się przed garbieniem zmniejszającym objętość Twojej klatki piersiowej. Ciało powinno być wychylone delikatnie do przodu jednak nie w wyniku zgięcia w stawie biodrowym! Biodra plecy i głowa powinny znajdować się w jednej linii. Nie dostosowując się do tych zaleceń znacznie zmniejszysz swoje możliwości.

Jeżeli chodzi pracę najważniejszych elementów biegu czyli nóg, mamy kilka rad. Pierwsza dotyczy wysokiego prowadzenia kolana tylnej nogi podczas przenoszenia jej do przodu.  Podczas stawiania nogi na podłożu nie wyciągaj jej na siłę daleko w przód, styk z podłożem powinien nastąpić pod Tobą, pozwoli to na lepszą amortyzację uderzenia. Dodatkowo zmniejsza to ryzyko lądowania na pięcie i znacznego obciążenia stawów. Popełniając błąd w tym elemencie ryzykujesz kontuzje pleców i kolan. Sam kontakt z podłożem im krótszy tym lepszy, zwiększa dynamikę biegu.

Tak biegają profesjonaliści:

W pigułce: Prawidłowe ustawienie ciała podczas biegu wymaga trzymania się kilku zasad:

Po pierwsze, podczas biegu najważniejsze są nogi, pamiętaj, podczas uderzenia o podłoże kolano musi być zgięte, łydkę należy ustawić prostopadle do podłoża, natomiast stopa całą powierzchnią styka się z podłożem. Dodatkowo pamiętaj aby Twoja ręka nie mijała linii bioder.

runner-808940

Zasady niby proste, a tak często łamane i pewnie większość czytająca ten artykuł pomyśli sobie „nigdy nie zwracałem na to uwagi!”. Jak każdy normalny człowiek z pewnością nie uwierzysz na słowo jeżeli nikt Ci nie powie dlaczego taki sposób biegania jest zdrowy, a inny nie. OK, już tłumaczę, jeżeli podczas lądowania utrzymasz wyprostowane kolano amortyzacja nie będzie dziełem Twoich mięśni… cała siła nacisku przeniesie się na staw kolanowy, a w ten sposób nie wytrzyma on zbyt wiele. Następstwem tego błędu automatycznie staje się złe ułożenie stopy, gdzie piętą lądujesz na podłożu, a palce będą zadarte ku górze, powoduje to bardzo duże obciążenia i wyhamowuje bieg. Nie może to się dobrze skończyć na dłuższą metę. Jeżeli chodzi o ruchy rękoma, obejrzyj jakiekolwiek nagranie z mistrzostw świata na 100m (nie zajmie to długo, przeważnie ok. 10 sekund), zwróć uwagę na ruch ramion jest on bardzo ważny! Nie możesz trzymać rąk zbyt nisko gdyż wymusza to nieprawidłową postawę i najzwyczajniej na świecie jest nie wygodnie. Spróbuj przebiec się kawałek z rękoma spuszczonymi wzdłuż ciała to będzie najlepszy dowód aby to potwierdzić. 

W czasach dużej liczby godzin siedzenia w mniej lub bardziej wygodnych fotelach, nasze mięśnie są zastałe i ciężko wyćwiczyć prawidłowe odruchy, gdyż wymagają one sporej mobilności. Jeżeli dążysz do perfekcji poza treningiem biegowym nie ominie Cię ogólnorozwojówka i rozciąganie.