Tabata to system treningowy, który w krótkim czasie przynosi podobne efekty do godzinnego wysiłku fizycznego. Sprawdź na czym polega i dlaczego przynosi efekty.


Dużo pracujesz? Nie masz czasu na trening? Marzysz o idealnej i smukłej sylwetce? Jesteś już znudzony długimi i monotonnymi ćwiczenia na siłowni? A może szukasz po prostu mocnych wrażeń i kresu swoich możliwości? W takim razie dobrze trafiłeś! Zaprezentuję Ci system treningowy Tabaty, który w cztery minuty zrekompensuje cały godzinny trening, doprowadzi do “wrzenia” Twoich mięśni i odwzajemni się długotrwałym działaniem.

Czym jest protokół Tabaty?

Tabata to czterominutowy, lecz bardzo intensywny trening interwałowy, nastawiony głównie na spalanie tkanki tłuszczowej oraz podniesienie wydolności tlenowej i beztlenowej organizmu. Nazwa sytemu pochodzi od nazwiska japońskiego naukowca doktora Izumi Tabaty, twórcy tej metody treningowej.

Tylko cztery minuty? To w czym tkwi ten sekret?

Jak już wcześniej zostało wspomniane, tabata opiera się na treningu interwałowym, który przeprowadzamy w ściśle sprecyzowanym czasie. Podczas całego treningu realizujemy osiem serii ćwiczeń w formie 20 sekundowej pracy na jedno ćwiczenie oraz 10 sekundowego odpoczynku. Każde ćwiczenie wykonujemy na 100% swoich możliwości. Nie potrzebujemy przy tym profesjonalnego sprzętu, ponieważ większość z tych ćwiczeń możemy wykonywać na obciążeniu własnego ciała. Pamiętajmy, aby wybierać przede wszystkim  złożone ćwiczenia wielostawowe, które angażują wiele partii mięśniowych.

Jakie są plusy tej metody treningowej?

Niewątpliwie największą zaletą sytemu Tabaty jest efektywność i krótki czas wykonywania ćwiczeń. Prawidłowo wykonana poprawia wydolnością anaerobową (beztlenową) oraz aerobową (tlenową) organizmu. Wzmacnia całą sylwetkę i podnosi znacznie tempo metabolizmu kwasów tłuszczowych. Dzięki temu tkanka tłuszczowa  jest intensywnie spalana jeszcze długo po zakończonym treningu. Tabata jest świetnym urozmaiceniem codziennego treningu, można ją wykonywać zarówno w domu, na wolnym powietrzu lub w klubie fitness. Ponadto pokazuje stopień Twoich możliwości. Otrzymujesz zatem informację zwrotną odnośnie dotychczasowej kondycji.

Czy tabata jest dla każdego?

System treningowy Tabaty ze względu na intensywność wykonywanych ćwiczeń przeznaczony jest dla osób wytrenowanych. Moim zdaniem nie powinny stosować go osoby rozpoczynające swoją przygodę ze sportem oraz cierpiące na choroby układu krążenia. Trening Tabaty należy zawsze poprzedzić intensywną rozgrzewką. Po zakończeniu zaś powinniśmy zastosować stretching, w celu rozciągnięcia mięśni i “wyciszenia” organizmu, dzięki czemu unikniemy niechcianych kontuzji. Pamiętaj Twoje bezpieczeństwo to podstawa!

Przykładowy zestaw ćwiczeń Tabaty:

Ćwiczenie pierwsze: Burpees 20s.

Odpoczynek: 10s.

Ćwiczenie drugie: Bieg bokserski 20s.

Odpoczynek: 10s

Ćwiczenie trzecie: Głęboki przysiad 20s.

Odpoczynek 10s.

Ćwiczenie czwarte: Skip A 20s.

Odpoczynek 10s.

Po zakończeniu ostatniego ćwiczenia, wracamy znowu do pierwszego i jeszcze raz powtarzamy całą sekwencję. Kombinacja i kolejność ćwiczeń może być dowolna. Tak naprawdę jest ograniczona tylko Twoją wyobraźnią i głosem organizmu. Powodzenia!